בדיקות הכנה לטיסן לפני  יום טיסה
הקדמה:
הוראות אלו הן כלליות ובסיסיות והם אינן תחליף לטיסנאי ותיק ומיומן אשר יבדוק ויכין את הטיסן למצב טיסה.
האחריות לנזק שיגרם כתוצאה משימוש בטיסן היא על אחריותכם בלבד!!
לבדיקות חשיבות רבה מאד עקב הסיכוי לתקלות שיכולות להיגרם דווקא משימוש סביר.
טיסנאות הינו תחביב נפלא, עלינו תמיד לנקוט במספר צעדים על מנת שנמשיך לשמור על תחביב זה כבטיחותי ומהנה.
טיסן חדש חייב להיבדק ע"י מטיס ותיק בעל ניסיון רב. מומלץ תמיד לפנות למקום הקנייה לקבלת עזרה. אם כבר ביקשתם עזרה מטיסנאי אחר ודאו כי הוא באמת מנוסה ומיומן.
מומלץ לבדוק את הטיסן בשנית כבר לאחר הטיסה הראשונה.
בזמן הרצת  המנוע וטיסת הניסוי ברגים שונים ,שלא הודקו בחזקה, יכולים להשתחרר או חלקים אחרים שלא הורכבו כראוי עלולים להתנתק ולגרום לכשל באחת ממערכות הטיסן.
בכדי לזכור את סדר הבדיקות נתחיל תמיד מחלקו הקדמי הטיסן ונמשיך הלאה לכיוון זנב הטיסן.
ראשית נדאג לניקוי שאריות הדלק ובכך לא רק נשמור על הטיסן אלא גם ע"י התבוננות בו נוכל לאתר תקלות או בעיות.  
1.      הידוק וחיזוק האום שמחזיק את המדחף
אום זה הינו בעל חשיבות רבה משום שמדחף של מנוע ממוצע מסתובב כ 14 אלף סיבובים בדקה (230 סיבובים בשנייה) ,שחרור וניתוק המדחף  תוך כדי עבודת המנוע מהווה סכנה רבה למפעיל הטיסן ולסובבים אותו (מטיסים אחרים וצופים).
שחררו את הספינר של הטיסן ובעזרת מפתח סגור או מפתח צלב של טיסנים הדקו בחוזקה את המדחף. אורך הזרוע של המפתח מומלצת  להיות לפחות 15 ס"מ.
ילדים מתחת לגיל 16 מומלץ מאוד לבקש עזרה ממבוגר שיהדק בחוזקה או שיבדוק שוב.
לעולם אין להדק את האום עם פלאייר, פלאייר פטנט (ג'פקה) או מפתח שוודי.
 
2.      ברגי מנוע ותושבת המנוע
לצורך בדיקה זו יש לפרק את המשתיק של המנוע על ידי הסרת שני הברגים שמחברים את המשתיק לגוף.
בידקו את ארבעת הברגים שמחברים את המנוע לתושבת ואת ארבעת הברגים שמחברים את התושבת לגוף הטיסן.
 
3.      בדיקת כני נסע
בידקו את כני הנסע ע"י משיכתם או הזזתם בכדי לבדוק אם הם מקובעים (תפוסים) היטב למקומם.
בידקו שהברגים של סוגרי הגלגל סגורים היטב אך שימו לב לא להדק יתר על המידה כדי לא להרוס את ההברגה.
בידקו שהגלגלים מסתובבים בחופשיות, אם הקדח של הגלגל גדול מידי והגלגל נוטה לצד, החליפו את הגלגל.
 
4.      בדיקת מערכת ההיגוי של הטיסן
מערכת ההיגוי בטיסנים היא פשוטה יחסית משום שאין הרבה חלקים נעים (זזים).
יש לבדוק שכל סרוו מחובר היטב ע"י 4 ברגים תקניים לגוף הטיסן , כל הברגים חייבים להיות זהים.
בידקו את הבורג שמחבר את ראש הסרוו.
במידה את חיבורי E.Z ,בדרך כלל לגלגל החרטום או למצערת (מנוע). ודאו כי הבורג סגור ושהאבטחה של ה E.Z (בדרך כלל טבעת פלסטיק או אום) נמצאת במקומה.
אם חיבור ה E.Z  מתנדנד יש לבדוק מדוע ולמנוע זאת.
 
5.      חוטים ותקעי חשמל
בדקו שכל החוטים שלמים ואין פגיעות בבידוד. חוטים שמכופפים ולחוצים יכולים להיסדק ולגרום לקצר.
ודאו כי התקעים נמצאים היטב במקומם במקלט, במפסק ובסוללה.
מומלץ מאד לבצע צמה של החוטים ולחברם יחד ע"י אזיקונים קטנים בכדי למנוע הסתבכות של חוטים בסרווים. שימו לב לא להדק את האזיקונים חזק מידי כדי לא לפגוע בגידים של חוטי החשמל.
 
6.      קיבוע סוללה ומקלט
מומלץ לרפד את המקלט והסוללה ע"י ספוג בכדי למנוע מעבר של רעידות מגוף הטיסן אל הסוללה והמקלט. רעידות אלו במשך הזמן יכולות לגרום לנזק לחלקי הטיסן.
קיבוע נכון של הציוד ימנע תזוזה של הרכיבים בזמן תמרונים חדים. סוללה משוחררת בתוך הטיסן יכולה לזוז לקרוע את החוט החשמלי, דבר אשר יביא לריסוק הטיסן.
ניתן להדק את הסוללה והמקלט ע"י אזיקון או גומייה לגוף הטיסן.
 
7.      משטחי היגוי
הגאי הטיסן הם האחראים ליכולת של המטיס להטות את הטיסן, כשל או נתק של אחד או יותר מהם יכול לגרום לאובדן שליטה בטיסן.
החזיקו את המייצב (החלק הקבוע)  ביד אחת ובעזרת היד השנייה משכו בהגה (החלק שזז).ודאו כי ההגאים מחוברים היטב למייצבים וכי אין שום צירים משוחררים או שבורים.
רעידות מרובות בטיסן יכולות לסדוק את הצירים או את הדבק אשר מחבר אותם לעץ וכך לגרום לניתוק של ההגה מהמייצב.
בדקו כי מחברי ההיגוי מחוברים היטב להגאים וכי למזלגות ישנה אבטחת סיליקון (או מתכת). אבטחת הסיליקון הינה חתיכת צינורית סיליקון באורך של 5-10 מ"מ והיא אחראית למנוע מהמזלג להשתחרר ממחבר ההיגוי.
אם נתקלתם באבטחת סיליקון סדוקה, קרועה חלקית או אפילו חסרה , מומלץ לא להטיס במצב כזה.
הבריגו החוצה את המזלג, השחילו אבטחת סילקון חדשה על מוט ההיגוי, הבריגו חזרה את המזלג , חברו את המזלג חזרה למקומו במחבר ההיגוי ולבסוף השחילו את האבטחה על המזלג.
שימו לב! כאשר מבצעים פעולה זאת הטיסן יצא מקיזוז ויהיה צורף לבצע קיזוז מחדש. היעזרו בטיסנאי מיומן שיבדוק את ההגאים או אפילו יבצע קיזוז מחדש של הטיסן.
קיזוז לטיסנאי מיומן לוקח לא יותר משתי דקות באוויר, לכן מומלץ לבקש עזרה.
 
8.      בדיקת הכנף
בדקו שכל הציפוי של הכנף שלם, במידה שיש קרע (אפילו קטן) יש לתקן ע"י ציפוי או מדבקה.
כאשר הטיסן מצופה ע"י ציפוי מתכווץ בחום ניתן לתקן את הקרע ע"י תלאי של ציפוי או מדבקה.
במידה והטיסן מצופה ע"י מדבקה לא מומלץ לבצע תיקון ע"י ציפוי מתכווץ בחום משום שהמדבקה לא עמידה בחום גבוה. חובה לנקות היטב את הכנף ע"י סבון לפני ביצוע התיקון.
בדקו שהמאזנות מחוברות היטב ע"י הצירים לכנף בדומה לבדיקת משטחי ההיגוי.
ודאו כי הסרוו/ים מקובעים היטב.
מששו את הכנף והרגישו אם יש סדקים או שברים מתחת לציפוי. במידה ויש לכם ספק לגבי שבר או סדק , חובה להיעזר בטיסנאי מיומן בכדי לבדוק את חומרת המצב.
בזמן טיסה מופעלים כוחות חזקים על הכנפיים, כשל בכנפיים מהווה סכנה לטיסן בכלל וקהל המטיסים בפרט.
9.      ציפוי גוף הטיסן
התבוננו בכל הציפוי של גוף הטיסן, בעיקר בהגאים. ציפוי רופף או כזה שמתחיל להתקלף יש להדביק אותו חזרה למקומו ע"י דבק מהיר דליל ויריעת ניילון . טפטפו מעט דבק מתחת לציפוי והניחו מעליו את יריעת הניילון. לחצו והצמידו את הציפוי למקומו. הניילון ימנע את הדבקת הציפוי לידיים (הניילון לא ידבק לציפוי).
 
סיכום:
לאחר מספר פעמים שתבצעו את הבדיקות תגיעו למצב שבו אתם מכינים את הטיסן שלכם תוך זמן קצר ותהיו מיומנים.
שימוש בכלי עבודה מתאימים ואיכותיים יעזרו לכם לבצע את העובדה מהר וטוב יותר.
 טיסן מתוחזק נכון הוא גם בטוח להטסה
בהצלחה.
 
 
 
 
 
חזרה לתחילת העמוד

לייבסיטי - בניית אתרים