ערכת טיסן דלק למתחיל הנשלט ע"י שלט רחוק.
 
גלשתם באינטרנט וראיתם סירטונים של טיסנים , הלכתם לראות טיסנים במנחת האזורי וכעת אתם מעוניינים ברכישת טיסן.

הדבר החשוב ביותר הוא שעליכם לעשות הוא קודם כל  להתנסות בהטסה של טיסן לפני הקנייה.
ניתן להזמין שיעור ניסיון עם מדריך ובו תתנסו בהטסת טיסן, תקבלו הסבר מעמיק ותוכלו לשאול ולהבין מהו תחביב הטיסנאות. 
במידה ותרכשו טיסן מומלץ מאד להמשיך עם אותו המדריך . בקשו חוות דעת על אותו מדריך מחניכים קודמים שלו.


כאשר רוכשים טיסן מנוע דלק  ב 99 אחוז מהמקרים אין שום קשר בין יצרן הטיסנים, המנוע, ציוד ההתנעה והשלט רחוק.
מומלץ מאד לדעת ולהבין איזה ציוד אתם מקבלים בערכה משום שציוד טוב ימשיך לשמש אתכם שנים רבות ואילו ציוד זול ופשוט יהיה צורך להחליף אותו לאחר הטיסן הראשון או אפילו לפני.


טיסנים

לרוב הטיסנים יהיו עשויים עץ בלזה (עץ בעל משקל סגולי נמוך) ושילוב של דיקט צפצפה.
גוף הטיסן והכנפיים יהיו מצופים ע"י מדבקה מודפסת או ע"י ציפוי מתכווץ בחום.

כיום הטיסנים למתחילים הם בעלי 4 ערוצים, זאת אומרת שיש אפשרות לשלוט על 4 פעולות במהלך הטיסה.
הפעולות שהמטיס שולט עליהם הם: עילרוד (גובה) , גילגול ( הטייה הכנפיים), סיבסוב (הטיית הזנב) ועוצמת המנוע (מהירות).
גלגל הטיסן יהיה קדמי (כמו במטוס F-16 ) ויהיה מחובר להיגוי של הזנב (סיבסוב), כאשר המטיס מזיז את הגה הכיוון , הגלגל יזוז יחד איתו ולאותו כיוון כך שיהיה אפשר להסיע את הטיסן לפני ההמראה ואחרי הנחיתה.
מומלץ להתחיל רק  עם טיסנים בעלי4 ערוצים.

טיסנים למתחילים יהיו תמיד בעלי כנף עליונה (מקנה יציבות) וחתך הכנף יהיה עגול מלמעלה ושטוח מלמטה (פרופיל שטוח) . 
טיסנים שלב שני  יותר יהיו בעלי כנף תחתונה עם פרופיל חצי סימטרי , עגול למעלה ומעט עגול מלמטה.
טיסנים למתקדמים יהיו בעלי פרופיל סימטרי לחלוטין ואילו הכנף תהיה בצורת טרפז ( רחב במרכז ונעשה צר לקראת הקצה).
     

טיסן טוב ואמין יהיה חזק מספיק לעמוד בנחיתות קשות ,תמרונים חריפים ויהיה קל ונוח לתפעול.

חשוב מאד לבדוק האם ניתן לרכוש חלקי חילוף וחלקי טיסן בניפרד במידה חלק כזה או אחר נהרסים . בקשו לראות האם יש חלקי חילוף במלאי.

סוגי מנועים

בתחום הטיסנאות ישנם מספר רב של סוגי מנועים כגון: מנועי מתאנול (ניטרו), מנועי בנזין (לטיסנים גדולים) ומנועי סילון (טורבינה).
בטיסנים למתחילים משתמשים במנועי ניטרו 2 פעימות בעלי בוכנה אחת. 
 
כיום ישנו מבחר עצום של מנועים לטיסנים. מנוע איכותי ואמין ישמש אתכם זמן רק וגם ימנע מכם נחיתות חירום קשות עקב כיבוי המנוע באוויר. כיבוי מנוע באוויר במצבים מסוימים יכולים לגרום לנזק משמעותי של הטיסן והציוד המורכב בו.
כאשר רוכשים ערכת טיסן מומלץ לבחור מנוע שישמש אתכם גם לטיסן שני ושלישי ולא להתפשר אפילו אם המוכר אומר:  "תתחיל עם זה ואחר כך תרכוש מנוע אחר".
דוגמא למצב זה הוא למנוע 46 LA לעומת מנוע 46 AX של חברת O.S היפנית.
מחיר הדגם של מנוע 46 LA זול יותר אך הביצועים שלו נחותים משמעותית והוא יהיה חלש מאד לטיסן שלב שני ושלישי.
דגם 46 AX יהיה יקר מעט בקנייה הראשונית אך יספק ביצועים טובים גם לשלבים הבאים.
מנוע חזק ניתן לכוון שיעבוד לא בשיא ההספק (יתאים למתחילים)  אך מצד שני מנוע חלש וזול לא יוכל לשמש אתכם כלל בהמשך.

מנוע איכותי הינו מנוע בעל מיסבים כדוריים, לא מומלץ להשתמש במנועים בעלי מיסבי החלקה (סדרת LA ) עקב שחיקה מוגברת ועוצמה נמוכה.

חשוב ביותר לבדוק אם ישנם חלקי חילוף למנוע בכדי שלא תהיו מושבתים כאשר בסוף השבוע יש מזג אוויר מצוין להטסה.

           
OS 46 AX                      MAGNUM 46 XLS


סוגי שלטים לטיסנים

כיום קיימים סוגים רבים של חברות המייצרות שלטים לטיסנים. מומלץ לרכוש מערכת אשר תוכל לשמש אתכם גם לטיסנים הבאים ותהיה בעלת רמת אמינות גבוהה.

חברות איכותיות ואמינות כיום הם: פוטאבה (FUTABA), ג'יי אר (JR) , ספקטרום (SPEKTRUM) , הייטק (HITEC) סקייטק (SKYTEC).

ישנן עוד חברות בשוק שמציעות מחיר נמוך מאד אך רמת האמינות שלהם מוטלת בספק כגון :טורינג'י (TURINJY) , אייץ'-קיי (HK) , סנווה (SANWA) עוד.

מומלץ תמיד לרכוש שלט בסיסי ואמין של חברה יציבה ומוכרת מאשר שלט משוכלל מחברה זולה בעלת רף אמינות נמוך.

כיצד תוכלו לדעת האם החברה שמייצרת את השלט היא חברה שנחשבת אמינה?
ובכן, בדקו מהי החברה שהכי נפוצה בארצות הברית למשל משום שזהו שוק גדול משמעותית מהארץ.
השוו מחירים, אם למשל שלט 4 ערוצים מחברה מסויימת יקר משלט 5 ערוצים של חברה אחרת עשו את החשבון בעצמכם והבינו מי איכותי ומי זול.

בידקו מהו זמן האחריות ומי מטפל בציוד במידה של תקלה, אם הציוד נשלח לחו"ל לתיקון או שידרוג, בקשו  שלט חליפי עד שיחזור חזרה  כדי שלא  תתבאסו בשבת בבית במקום ללכת להטיס. זהו הסטנדרט אצלנו לדוגמא.

זכרו, מערכת שלט רחוק לטיסנים הינה מערכת אלקטרונית שמשדרת גלי רדיו.
מערכת טובה תשמש אתכם זמן רב ותבטיח רמת אמינות ובטיחות גבוהה, טיסן שמאבד קשר עם המערכת יכול לגרום נזק רב לציוד ולאנשים לכן ממש לא כדאי לחסוך על מערכת שלט רחוק לטיסן.



כעת נדון בשאלה הנשאלת ביותר : "האם להתחיל עם שלט בסיסי רגיל או לרכוש בקנייה הראשונית שלט ממוחשב ,6 ערוצים ומעלה, שיתאים לא רק כדי להטיס טיסנים אלא גם למסוק שלט רחוק בעתיד? "

התשובה כאן היא חד משמעית! רק אתם ,הקונים, יכולים לדעת את התשובה .

נניח שמדובר במתנה לבר במצווה ובנכם מתלהב מכל הרעיון של ללמוד להטיס טיסנים. רק אתם בתור ההורים יכולים לדעת אם הוא יתמיד בתחביב או שיחליט לאמץ תחביב חדש בעוד חודשיים.
במקרה הזה התשובה היא חד משמעית לרכוש את השלט הבסיסי וכעבור שנה אם הנער ימשיך להטיס אז להתקדם לשלט רחוק דיגיטלי מתקדם.

במצב שאתם יודעים שאתם מהסוג המתמיד אז מומלץ כבר בקנייה הראשונית לרכוש שלט של 6 ערוצים דיגיטאלי שישמש אתכם למספר שנים טובות בתחביב. אמנם זוהי השקעה כספית ראשונית לא קטנה אבל לטווח הבינוני והארוך אופצפייה זו תתברר כנכונה ואף הזולה.

דלק טיסנים

דלק טיסנים הוא דלק מיוחד אשר מיוצר במיוחד עבור טיסנים, חשוב מאד לא לתדלק בשום דלק אחר.
טיסנים למתחילים בעלי מנוע דלק יהיו לרוב בעלי  מנועי 2 פעימות והדלק המומלץ להם יהיה בעל 5-10 אחוז ניטרומתאן.

הרכב הדלק הוא :מתאנול, שמן סינטטי ,שמן קיק מיוחד , ניטרומטאן ותוספים שונים למניעת קורוזייה, הקצפה ועוד.
 
כאשר רוכשים דלק חשוב מאד לדאוג שהדלק יהיה תוצרת חוץ משום שבארץ אין שום מעבדה או מפעל ליצור דלק טיסנים  מסודר בעל בקרת איכות מסודרת כגון תקן ISO לדוגמא.
דלק שיוצר במפעל תיקני יהיה בעל בקרת איכות והקפדה על כמויות וטיב החומרים.

לא מעט פעמים מגיעים לקוחות לתיקון מנועים אשר נגרם להם נזק עקב שימוש בדלק שיוצר בארץ  שהוא לא איכותי או שאחוזי העירבוב לא היו נכונים.

פשוט מאד, דרשו אך ורק דלק טיסנים איכותי תוצרת חוץ. מפעלי דלק גדולים בחו"ל מייצרים ביום את כל הכמות הנצרכת בארץ במשך שנה (השוק הישראלי הוא קטן מאד לעומת השוק בארה"ב למשל).


שימרו את הדלק במקום קריר הרחק מהישג ידם של ילדים .

"בוסטר"
 
"בוסטר" הינו אביזר המיועד לגרום לפלאג של המנוע להיות לוהט. כאשר מניעים את המנוע יש לגרום לפלאג להיות לוהט, ואחרי ההנעה מנתקים את הבוסטר מהמנוע.
סך הכל "הבוסטר"  הינו מתאם עם סוללה.
ישנם מספר סוגים,  אך  החשוב ביותר הוא לדאוג שהבוסטר יהיה בעל אפשרות טעינה ומטען.
סוללת חד פעמיות יקרות ומזהמות,  לכן  אפילו אם בוסטר שמצריך סוללות רגילות (לא נטענות) יהיה זול יותר , לאחר חודש של הטסה אתם כבר תחליפו פעמיים סוללות , ומחיר הסוללות יהיה גבוה מבוסטר נטען והמטען שלו יחדיו.

בוסטר בעל מד זרם- יעיל מאד אם הפלאג שרוף או הסוללה גמורה ואז קל לאתר את התקלה.

בוסטר בעל נעילה קפיצית- קל ונוח לשימוש ,מומלץ לבקש בעל גוף מתכת ולא פלסטיק.

בוסטר בעל נעילת רבע סיבוב- קל ,נוח לשימוש, עמיד במיוחד וקומפקטי.

זיכרו לבקש אך ורק בוסטר נטען ומטען.

משאבת דלק לטיסנים

משאבות דלק תפקידם לא רק למלא את מיכל הדלק לפני ההטסה אלא גם לרוקן את המיכל בסוף יום ההטסה, כך שלא ישאר דלק  במיכל.
שאריות דלק במיכל יכולות  לנזול חזרה למנוע , להציף אותו או להתאדות ולהתייבש לגושי שמן.

בשלב ההתחלתי מומלץ לרכוש משאבת דלק ידנית סיבובית. משאבות דלק אלו מאד אמינות, קלות לשימוש ואינן מצריכות סוללה או מצבר.



סיכום

1.לפני קנייה מומלץ מאד לבצע שיעור ניסיון

2.בידקו האם יש חלקי חילוף זמינים במלאי ומי נותן את האחריות במידה ויש בעיה

3.בידקו מי מספק את ההדרכה ומהו הניסיון של המדריך


בהצלחה 



 

 
חזרה לתחילת העמוד

לייבסיטי - בניית אתרים